Uppåner-vända landet

Australien (Melbourne iaf!) är lite speciellt, vissa saker har ni hört men andra är nog nya:

- De kör på fel sida, man blir i princip överkörd varje dag.
- Bilar har företräde vid övergångställen, man blir i princip överkörd varje dag.
- Man vet aldrig vilken plattform tågen går ifrån för de åker bara in på första bästa lediga spår. Så man måste alltid läsa vilken perrong tåget går från just för tillfället och sen kuta.
- De är efterblivna. De hade bara 4 TV-kanaler fram till för ca 2 år sedan, nu har de 14.
- De svenska hemsidorna går skitlångsamt här.
- Köpcentrum har fläshiga hemsidor, men sen när man går dit visar det sig att det är några tantaffärer och bagerier utmed en liten gata.
- "Köpcentrumen" i fina områden ser ut som centrum gjorde för 40 år sedan i Sverige. Eller kanske mer som typ nån död stad i Texas. Riktigt ruffigt och skruttigt.
- Solen går upp och ner tvärtom, den rör sig alltså över himlen åt fel håll.
- Trots att det är vinter så blommar det överallt. Det är citroner och mandariner på träden och rosor i trädgårdarna. Det finns björkar o sånt som inte har blad men de flesta träd har löv.
- Det finns veterinärer, djuraffärer, kattfrisörer och hundcaféer (?) överallt, varenda gata har sånt.
- Affärerna stänger 17 eller 18!! Jag fattar inte när folk shoppar, åker alla in på helgen?? Galenskap.


Hus i city


Kolla Bodi, chokladfabriken!


Blomster i midvintern.


Köpcentrum i ett fint område.


För er som inte visste det; jag är designer och har startat ett klädmärke, det är väldigt känt. Mycket fina kreationer.

Har shoppat säkert 3-4 kg, inte bra, jag har inte ens varit här en vecka! Nu får jag ligga lågt ett tag, kanske t o m ska ta och tvätta.
Var jättehungrig när jag kom hem från min shoppingrunda, gick in på den lilla kvartersbaren "Mothers Milk". Där fick jag en djupfryst pizza för $5, mums filibabba. Mina två bargrannar tog också varsin pizza och sen spred det sig i lokalen så att typ 10 pers beställde pizza, riktig succé m a o!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Älskar att du mäter shoppingen i vikt och maten i pengar, haha, puss!

2011-06-14 @ 15:39:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0